מהו הזמן הנכון למעבר לדיור מוגן?

הזמן הנכון למעבר לדיור מוגן הוא עניין אישי המשתנה בהתאם למצבו המשפחתי, ולחוסנו האישי והבריאותי וכן החברתי של כל אדם. ההחלטה לבצע מעבר לדיור מוגן, צריכה להתבצע בהתאם לצרכים האישיים של המהרהר במעבר לדיור מוגן ובהתאם למעמד הבריאותי והפיננסי שלו.

הדעה הרווחת בקרב בני הגיל ה-3 למעבר לדיור המוגן הוא כש"אין ברירה" או "שכבר אי אפשר ותר לגור בבית ולבד" רק המיתוס הזה רחוק מהאמת, כניסה לדיור מוגן בגיל צעיר יחסית היא בעלת יתרונות רבים. מעבר בגיל מוקדם יחסי מאפשר לבצע את הבחירה בדיור מוגן באופן מושכל כך שהבחירה היא לא רק נעשית מתוך בהילות אלא בחירה של הבית הנכון והמתאים ביותר ולעשות זאת בשקט ובבטחון ובשלמות שבאה מהחלטה שמגיעה ללא לחץ, מעבר לדיור מוג שמגיע מתוך לחץ – לא תמיד מאפשר בחירה שלמה והמעבר עלול להיות קשה יותר. מעבר לכך, הכניסה בגיל צעיר יחסית מאפשרת ליהנות משפע הפעילויות שמוצע בדיור מוגן: בריכה, חדר כושר, טיולים, פעילויות תרבות ופנאי, חוגים, ספורט, פעילויות חברתיות ועוד.

מומלץ לעבור לדיור מוגן בגיל צעיר יחסית, שכן הדבר דומה למעבר דירה למקום נוח וטוב יותר, אשר מספק מענה הולם לצרכים המשתנים. הוא מאפשר להכיר חברים חדשים, להשתתף בפעילויות שלפני כן לא היו נגישות או זמינות, ליהנות משירותים מתקדמים ומסביבה מטופחת, וכמובן – מהשקט הנפשי שבית הדיור המוגן מספק.

מניעים בולטים בדרך כלל הם שינוי בסטאטוס הבריאותי שלנו, הבטחון האישי שלנו, וחוסננו האישי, כל אלו יניעו להחלטה לצאת לדיור מוגן, ההחלטה לבצע את השינוי, פעמים מגיעה דרך שינוי במעמדנו המשפחתי או בצורך שלנו בחברה וקהילה קרובים ונגישים,

ההחלטה לבחון בדיור מוגן מעידה על הרצון והצורך להתמקד בטוב שיש לחיים להציע, הדיור המוגן מאפשר להתעסק מעט ככל הניתן במטלות היום יום ולהתפנות לבניית מערכות חברתיות חדשות ובבריאות איתנה .

דיור מוגן מאפשר נגישות לכל אלה, בטחון אישי ע"י סביבה מוגנת ובטוחה, טיפול רפואי נגיש וזמין בכל עת, מסגרת חיים פעילה, זמינות לחיי תרבות, ופשוט לא להיות לבד.

על מנת לקבוע את הזמן הנכון למעבר לדיור מוגן שמתאים לאופי שלנו יש להיות בקשר עם מומחים מקצועיים שיכולים לסייע בתהליך ההחלטה הזה.

 

מהי העלות בבית הדיור המוגן – כמה יעלה השהייה בבית הדיור המוגן?  

בתי דיור מוגן מתאימים לעצמאיים שמעוניינים להעתיק את מגוריהם לסביבה המורכבת מבני גילם ולהמשיך באורח חיים פעיל ואינטנסיבי. דיור מוגן מאפשר להמשיך את שגרת היום לה היינו מורגלים יחד עם מעטפת פעילויות, חוגים וחיי קהילה,

העלות בבית הדיור המוגן יכולה להשתנות בצורה משמעותית ממקום למקום ומבית לבית, העלות עשויה גם להשתנות בהתאם לשירותים והתמיכה המסופקים במסגרת המגורים המוגנים. כללית תשובה אחת אינה מתאימה לכל המקרים, אך ניתן להבין כמה מרכיבים עיקריים שעשויים להשפיע על העלות בבית הדיור המוגן

סוג הדיור המוגן:

העלויות עשויות להשתנות בהתאם לסוג הדיור המוגן. לדוגמה, עלות דירה בבניין עשויה להיות יותר זולה מדירה פרטית עם גינה.

מיקום הדיור:
מיקום הדיור משפיע על מחירי הנדל"ן. בערים גדולות או באזורים פריפריאליים, המחירים עשויים להיות יחסית נמוכים יותר מאשר באזורים מרכזיים ומבוקרים.

גודל הדירה וגודל הדיור המוגן:
דירות גדולות ובתי דיור מוגן גדולים עשויים לעלות יותר. גודל הנכס ישפיע גם על רמת התחזוקה והחשיבות של הנכס.

שירותים וציוד:
המקום יכול לכלול שירותים נוספים כמו אמצעי בטיחות, מתקני ספורט, חוגים ופעילויות. כל השירותים שנמצאים בבית הדיור המוגן יכולים להוסיף לעלות הכוללת.

 

מה כלול במחיר?

שימו לב שעלויות הדיור המוגן עשויות להשתנות ממקום למקום ומדירה לדירה, ולכן חשוב לבחון כל מקרה בנפרד. כמו כן, כדאי להתעדכן מראש אם בדיור המוגן יש התמחויות ספציפיות.

שירותי ביטחון:

הדיור מספק שירותי ביטחון כמו מצלמות אבטחה, מערכות אזעקה, ובעלי ערוצים לתקשורת חירום כדי להבטיח את בטחון הדיירים.

שירותי תמיכה:

צוות מיוחד מספק שירותי תמיכה וסיוע לדיירים, כולל טיפול רפואי, עובדת סוציאלית, בדיורים מוגנים שונים תמיכות שונות ויש לבדוק מהם סוגי התמיכה שחשובים לכם על מנת להחליט מהו הדיור המוגן שנכון לכם.

  

סלונים וחללי פנאי:
במרכזי הדיור מספקים סלונים וחללים פנאי לפגישות חברתיות, פעילויות תרבותיות, ופנאי.

פעילויות תרבותיות:
דיורים מוגנים נוטים לארגן פעילויות תרבותיות, סדנאות, חוגים ופנאי כולם בד"כ כלולים בעלות השוטפת.

מתקני ספורט
בדיורים מוגנים שונים מתקני וציוד ספורט שונים הכלולים במחיר כגון בריכה, חדר כושר, שיעורי ספורט, אירועי ספורט ועוד.

ספריה

לרוב תמצאו חדר ספרייה בדיור המוגן.

 

שירותי אחזקה ותחזוקה:

ניקיון יומי, תחזוקה יומית של בדירות עצמן ובשטחים הציבוריים.

 

בדירות עצמן:

יחידות דיור מרווחות, עם מרפסות אישיות עם אפשרות לעיצוב על פי דרישה.

ברוב הדיורים המוגנים תמצאו מטבחים מאובזרים כדי לאפשר לדיירים לבשל לעצמם או לקבל ארוחות מוכנות כשצריך, גלאי עשן, מערכות קריאה בזמן מצוקה, ארונות אחסון ועוד.

שירותי ניקיון:
שירותי ניקיון כדי לסייע לדיירים לשמור על נקיון הדירה.

אפשרות ללינה עם מטפל צמוד

על פי חוק הדיור המוגן, זכאי דייר המתגורר בדיור מוגן להלין בדירתו מטפל צמוד כפי שהיה זכאי לעשות זאת לו היה ממשיך להתגורר בביתו. יש לקחת בחשבון שבית הדיור המוגן עלול לגבות עלות נוספת עבור שהות המטפל הסיעודי.

 

האם יש טיפול רפואי במקום? – האם יש צוות רפואי במקום ואיך הוא פועל?

הדיור המוגן ינהל את המידע הרפואי של הדיירים המעוניינים בכך. לרשות הדיירים תועמד אחות והדיירים יוכלו לקבל שירותי עזרה ראשונה, בעת הצורך, הצוות בדיור המוגן יסייע לדיירים הזקוקים לשירותים רפואיים נוספים, לקבל טיפול רפואי מחוץ לדיור המוגן.

 

מה ההבדל בין בית דיור מוגן לבין בית אבות?
בתי אבות ובתי הדיור המוגן, קמו על רקע העלייה בתוחלת החיים בישראל וכמענה לצורך של מתן שירותים ברמה גבוהה ושמירה על איכות חיים טובה בגיל השלישי, שניהם קמו במטרה לאפשר לבני הגיל השלישי לעבור להתגורר בסביבה שנוצרה ועוצבה עבורם, על מנת לענות על צרכיהם החברתיים, הבריאותיים, הרפואיים והתפקודיים.


ככלל, ההבדל המרכזי בין שתי אפשרויות הדיור נעוץ ברמה התפקודית המאפיינת את ההתנהלות השגרתית של בני גיל זה החיים בכל אחת מהמסגרות.

רמת התפקוד
בעוד שדיור מוגן מיועד לבני הגיל השלישי שהינם עצמאיים, בתי אבות מתאימים גם לעצמאיים, תשושי גוף, תשושי נפש וסיעודיים.

מימון
בדיור מוגן, המימון הוא מהונם הפרטי של הדיירים. לעומת זאת, בבתי אבות, ניתן לקבל סיוע במימון ממשרד הבריאות ומגופים נוספים.

תנאי המחיה
תנאי המחייה בדיור מוגן הינם בדרך כלל ברמה גבוהה, סל השירותים בדיור מוגן לרוב עשיר ומגוון בהשוואה לזה שניתן בבתי האבות.

סדר יום
בדיור מוגן, הדיירים הם אלו שקובעים את סדר יומם ומחליטים באלו פעילויות לקחת חלק ועל אלו לוותר. בבתי אבות הפעילויות מובנות בשעות קבועות ויש פחות אפשרויות בחירה.

פעילויות
בדיור מוגן, יש לא מעט פעילויות בתוך המתחם אך גם מחוצה לו, כשהמטרה היא להעניק לדיירים חיי פנאי וחיי חברה עשירים. לעומת זאת בבתי אבות, מרבית הפעילויות מתקיימות בתוך בית האבות.

הדירות  
בדיור מוגן הדיירים נהנים מדירות פרטיות בגדלים שונים ובבתי אבות, הדיירים יחלקו חדר עם שותף – ובמידה והם מעוניינים בחדר פרטי, התשלום יהיה גבוה יותר.

כיום, ברוב בתי הדיור המוגן ניתן למצוא גם מחלקה סיעודית שמיועדת לתשושים, כך שתנוח  דעתם של המחפשים פתרונות דיור מוגן וחושבים קדימה לעתיד לבוא ובתי הדיור מוגן יספקו מענה על הצרכים של הדיירים גם במקרים שכאלו.

לסיכום, בחלק מההיבטים ההבדלים בין דיור מוגן לבתי אבות הטשטש יחד עם זאת אין עוררין כי לבתי דיור מוגן שירותים ומתקנים מתקדמים שלא ניתן למצוא בבתי אבות כמו למשל: בריכת שחייה, אולמות הרצאות ותרבות, חדר מחשבים, חדר כושר, אירועים מיוחדים ועוד.

 

מה המדיניות לגבי חיות מחמד? – האם ניתן להביא חיית מחמד או לבקר עם אחת?

נוכחותה של חיית מחמד בחיינו תורמת רבות לכולנו ופי כמה כאשר מדובר באוכלוסיית הגיל ה-3, נוכחות של בעלי חיים מפיגה את תחושת הבדידות אצל בני גיל זה, כמו גם את החרדה והדיכאון שחלק מבני הגיל השלישי סובלים מהן.

הצורך בטיפול בחיית המחמד, מחזקת לקשיש את ההרגשה כי הוא נחוץ ואהוב, בעל תפקיד מגונן וכי יש מישהו תלוי בו. בנוסף, ההתעסקות סביב בעל החיים מפנה את מחשבותיו של הקשיש מהתמקדות בקשיים אל הטיפול בחיה.

מחקרים מראים כי בגיל ה3 אנו נוטים להחלים יותר מהר בנוכחות של בעל חיים, חיות מחמד נותנות תחושת ביטחון ובעליהן מספרים כי הם מרוצים יותר בנוכחותן, הערך העצמי שלהם עולה והם חווים פחות רגשות שליליים ודיכאונות.

המדיניות בנוגע להחזקת בעלי חיים בדיור מוגן עשויה להשתנות ממקום למקום וממדינה למדינה. בכל זאת, ישנן כללים והנחיות שנכון לשמור עליהם כאשר מדובר בהחזקת בעלי חיים בדיור מוגן:

ישנם דיורים מוגנים אשר מיתירים החזקת בעלי חיים בדיור מוגן וישנם בתים שאינם מיתירים, על מנת לדעת יש לפנות ישירות מולם, כמו כן ההנחיות להחזקת בעלי חיים משתנה בית לבית, חשוב לבדוק ולקבוע את ההנחיות בכל בית, בדרך כלל, על בעלי החיים להיות רשומים, מחוסנים, ובריאים. יתרונות וחובות נוספים עשויים לכלול הרחקה בהתכנסויות בהיכלים ציבוריים בבית, שילובם בארוחות משותפות וגודלו של בעל החיים, שקט ובטיחות בסביבה המשותפת מבלי לסכן את הדיירים האחרים או הצוות.

בבתים שונים יתכן כי הכנסת בעל החיים תהיה בהתחייבות מצד הדייר לשמירה על הדירה והנכסים השונים בדיור המוגן ופעמים ידרשו הדיירים לוודא כי בעל החיים יקבל  טיפול רפואי ומניעתי ראוי ועפ"י חוק, חשיבות נוספת תחול על הדייר לשמור גם על ההגיינה של בעל החיים, טיפול בדרכיו ודאגה כללית לבעל חיים תוך שמירה על המרחב הפרטי והציבורי בבית.

לפני החלטתך להחזיק בעלי חיים בדיור מוגן, יש לעיין במדיניות וההנחיות המקומיות של המקום ולקבוע האם זה אפשרי ובאילו תנאים.

דילוג לתוכן